Konspekty zajęć
interdyscyplinarne scenariusze
na innowacyjne lekcje
Historia – Godło Polski
1. Temat zajęć:
Symbole narodowe – godło Polski
2. Adresat zajęć: grupa/klasa/wiek
Klasa IV
3. Obszar podstawy programowej:
Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego
4. Cele główne:
Uczeń:
- zna symbole narodowe – barwy, godło,
- przy pomocy konwersji zdjęcia na model 3D, potrafi zaprojektować na komputerze, w programie do projektowania 3D, model godła Polski, który spełnią rolę pomocy dydaktycznej.
5. Cele operacyjne:
- zna historię powstania oraz pochodzenia godła Polski,
- wie z jakich elementów składa się godło: biały (jednogłowy) orzeł
w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo, - wie w jakich miejscach występuje godło Polski: awersy polskich monet, dowód osobisty obywatela Polski oraz inne dokumenty, budynki administracji publicznej: placówki oświatowe, szkoły, urzędy, sądy, koszulki sportowców reprezentujących Polskę.
6. Rozwijane kompetencje kluczowe:
Uczeń potrafi:
- przedstawić elementy z jakich składa się godło Polski,
- wskazać miejsca gdzie godło Polski jest stosowane,
- zaprojektować model 3D,
- używać wyobraźni przestrzennej podczas nauki projektowania 3D,
- wykorzystać własną kreatywności do wykonania indywidualnego projektu
7. Metody nauczania:
Wykorzystanie nowych technologii jakimi są projektowanie i drukowanie 3D do zaprojektowania modelu 3D godła Polskiego. Użycie płaskiego zdjęcia do wytworzenia trójwymiarowego obiektu. Nauka poprzez doświadczenie oraz nauka poprzez kontakt z fizycznym modelem 3D.
8. Formy nauczania:
Prace indywidualne nad konwersją zdjęcia na model 3D godła Polski, porównanie zdjęcia do rzeczywistego obiektu w formie wydruku 3D. Możliwość wykonania pomocy naukowej umożliwiającej zilustrowanie dla osób niewidomych godła polskiego poprzez dotyk gotowego wydruku 3D.
9. Środki dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna, instrukcje w formie papierowych kart pracy, program do projektowania 3D, drukarka 3D, wydruk 3D.
10. Przebieg zajęć:
- Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia prezentacji multimedialnej dotyczącej tematyki zajęć. Omawiamy zawarte w prezentacji zagadnienia oraz zadajemy pytania uczniom.
- Omawiamy proces wykonania w technologii 3D modelu godła Polski.
- Wyjaśniamy w jaki sposób konwertujemy zdjęcie godła na model 3D.
- Uruchamiamy aplikację Tinkercad. Na pierwszych zajęciach każdy uczestnik wchodzi na stronę internetową „Tinkercad.com” i przy pomocy prowadzącego loguje się na podane konto. Instrukcja do stworzenia klasy zajęciowej i zalogowania się do programu TinkerCad stanowi załącznik nr 1
- Przedstawiamy podstawowe funkcje programu:
- umieszczenie obiektu na płaszczyźnie roboczej,
- nawigacja kamerą, poruszanie się po interfejsie,
- modyfikacja kształtów i wymiarów obiektów,
- dodawanie różnych kształtów (liczby, litery, figury),
- łączenie i wycinanie obiektów, zmiana kolorów.
- Praca nad wykonaniem projektu indywidualnego – modelu Godła Rzeczypospolitej Polski. Wykorzystanie poznanych funkcji programu TinkerCad, wykorzystanie papierowej instrukcji do zajęć – załącznik nr 2.
- Zapisanie prac uczestników.
- Wygenerowanie gcode na drukarkę 3D.
- Wydruk modeli na drukarce 3D.
Pobierz konspekt (PDF)
pobierz konspekt (DOC)
Geografia – Układ Słoneczny 3D
1. Temat zajęć:
Ziemia w Układzie Słonecznym
2. Adresat zajęć: grupa/klasa/wiek
Klasa V
3. Obszar podstawy programowej:
Ziemia w Układzie Słonecznym
4. Cele główne:
Uczeń:
- zna budowę Układu Słonecznego,
- wie, jakie miejsce zajmuje Ziemia w Układzie Słonecznym,
- potrafi zaprojektować na komputerze, w programie do projektowania 3D, model Układu Słonecznego, który spełnią rolę pomocy dydaktycznej.
5. Cele operacyjne:
- zna nazwy planet i rozumie różnice pomiędzy planetami
- zna teorię geocentryczną Ptolemeusza i teorię heliocentryczną Kopernika
- zna pojęcie skali i umie je wykorzystać do projektu Układu Słonecznego
6. Rozwijane kompetencje kluczowe:
Uczeń potrafi:
- przedstawić budowę Układu Słonecznego,
- zilustrować kształt i rozmiary Ziemi,
- zilustrować rozmiar Ziemi względem innych planet Układu Słonecznego
- zaprojektować przedmiot 3D
- używać wyobraźni przestrzennej podczas nauki projektowania 3D
- wykorzystać własną kreatywności do wykonania indywidualnego projektu
7. Metody nauczania:
Wykorzystanie nowych technologii jakimi są projektowanie i drukowanie 3D do zrobienia modelu 3D Układu Słonecznego. Nauka poprzez doświadczenie oraz nauka poprzez kontakt z fizycznym modelem 3D.
8. Formy nauczania:
Prace indywidualne nad modelami Układu Słonecznego 3D, burza mózgów, obserwacja fizycznych modeli 3D.
9. Środki dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna, instrukcje w formie papierowych kart pracy, program do projektowania 3D, drukarka 3D
10. Przebieg zajęć:
- Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia prezentacji multimedialnej dotyczącej tematyki zajęć. Omawiamy zawarte w prezentacji zagadnienia oraz zadajemy pytania uczniom.
- Omawiamy proces wykonania w technologii 3D modelu Układu Słonecznego
- Wyjaśniamy jakiej skali używamy do modelu, prezentujemy poszczególnych planet – rzeczywiste oraz w odpowiedniej skali do wykonania modelu.
- Uruchamiamy aplikację Tinkercad. Na pierwszych zajęciach każdy uczestnik wchodzi na stronę internetową „Tinkercad.com” i przy pomocy prowadzącego loguje się na podane konto.
- Przedstawiamy podstawowe funkcje programu:
– umieszczenie obiektu na płaszczyźnie roboczej,
– nawigacja kamerą, poruszanie się po interfejsie,
– modyfikacja kształtów i wymiarów obiektów,
– dodawanie różnych kształtów (liczby, litery, figury),
– łączenie i wycinanie obiektów, zmiana kolorów. - Praca na wykonaniem projektu indywidualnego – modelu Układu Słonecznego.
- Zapisanie prac uczestników.
- Wygenerowanie gcode na drukarkę 3D.
- Wydruk modeli na drukarce 3D.
Pobierz konspekt (PDF)
pobierz konspekt (DOC)
Biologia – Układ ruchu, szkielet
1. Temat zajęć:
Organizm człowieka – Układ ruchu
2. Adresat zajęć: grupa/klasa/wiek
Klasa VII
3. Obszar podstawy programowej:
Organizm człowieka
4. Cele główne:
Uczeń:
- rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn;
- przedstawia funkcje kości; określa cechy budowy fizycznej i chemicznej kości;
- przedstawia rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów;
- uzasadnia konieczność aktywności fizycznej dla prawidłowej budowy i funkcjonowania układu ruchu;
- podaje przykłady schorzeń układu ruchu (skrzywienia kręgosłupa, płaskostopie, krzywica, osteoporoza) oraz zasady ich profilaktyki.
- potrafi zaprojektować na komputerze, w programie do projektowania 3D, model szkieletu człowieka, który spełnią rolę pomocy dydaktycznej.
5. Cele operacyjne:
- zna elementy szkieletu osiowego, obręczy oraz kończyn człowieka,
- wie jakie funkcje spełniają: obręcz kończyny górnej, obręcz kończyny dolnej oraz z jakich elementów kostnych się składają,
- zna funkcję kości oraz całego układu szkieletowego w ludzkim organizmie,
6. Rozwijane kompetencje kluczowe:
Uczeń potrafi:
- przedstawić elementy z jakich składa się szkielet człowieka i potrafi podzielić go na zespoły: szkielet osiowy, obręcze, kończyny,
- wymienić elementy wchodzące w skład każdego zespołu,
- przy użyciu modeli 3D kości człowieka, samodzielnie złożyć szkielet w programie do projektowania 3D oraz z gotowych wydruków 3D,
- używać wyobraźni przestrzennej podczas nauki projektowania 3D
7. Metody nauczania:
Wykorzystanie nowych technologii jakimi są projektowanie i drukowanie 3D do zapoznania się z modelami 3D kości człowieka, a następnie przy ich pomocy złożenie szkieletu. Nauka poprzez doświadczenie oraz nauka poprzez kontakt z fizycznym modelem 3D w postaci wydruku 3D.
8. Formy nauczania:
Prace indywidualne nad modelami kości człowieka, budowa szkieletu w programie komputerowym, obserwacja i budowa fizycznych modeli 3D. Możliwość wykonania pomocy naukowej umożliwiającej zilustrowanie dla osób niewidomych kształtu kości wchodzących w skład układu szkieletowego człowieka, wykorzystując do tego druku 3D.
9. Środki dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna, instrukcje w formie papierowych kart pracy, program do projektowania 3D, drukarka 3D, wydruk 3D.
10. Przebieg zajęć:
- Zajęcia rozpoczynamy od przedstawienia prezentacji multimedialnej dotyczącej tematyki zajęć. Omawiamy zawarte w prezentacji zagadnienia oraz zadajemy pytania uczniom.
- Omawiamy proces importowania modeli 3D kości człowieka do programu komputerowego, a następnie złożenia modelu 3D szkieletu.
- Wyjaśniamy w jaki sposób przygotować do druku 3D modele kości.
- Uruchamiamy aplikację Tinkercad. Na pierwszych zajęciach każdy uczestnik wchodzi na stronę internetową „Tinkercad.com” i przy pomocy prowadzącego loguje się na podane konto.
- Przedstawiamy podstawowe funkcje programu:
- umieszczenie obiektu na płaszczyźnie roboczej,
- nawigacja kamerą, poruszanie się po interfejsie,
- modyfikacja położenia obiektu na płaszczyźnie,
- obrót modelu 3D względem układu współrzędnych programu,
- łączenie obiektów, zmiana kolorów.
- Praca nad wykonaniem projektu –złożenia modelu 3D układu szkieletowego człowieka i przygotowanie modelu 3D do wydruku na drukarce 3D.
- Zapisanie prac uczestników.
- Wygenerowanie gcode na drukarkę 3D.
- Wydruk modeli na drukarce 3D.
Pobierz konspekt (PDF)
pobierz konspekt (DOC)
Aż 60 konspektów
zajęć do dyspozycji
Tworząc ofertę dla szkół z druku 3D postanowliśmy skupić się nie tylko na wysokiej jakości sprzęcie.
W naszych pakietach znajdują się gotowe scenariusze ciekawych lekcji dla szkół podstawowych.
Konspekty są interdyscyplinarne i gotowe do wdrożenia od razu – zgodne ze standardami MEiN.
Mamy również szkolenie dla nauczycieli, które kompleksowo przygotuje ich do pracy z projektowaniem i drukiem 3D.